Vinter 03-04

Up
O-løb
Manøvreprøve
Vinter 03-04
Midget Mrk II
Vinter 04-05

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vinter projekt

Bilen er en årgang '66 MG Midget roadster med en 1098 cc Austin motor.

Jeg har en sæson baseret forsikring på min veteranbil. Det vil sige at jeg ikke må køre i bilen mellem Oktober og April. Der er det alligevel også for koldt at køre nogen steder... I vinterperioden er bilen parkeret i en garage med grav. Det er nemlig meningen at diverse udbedringer skal foretages i denne tid. Bl.a. mener jeg der bør monteres sikkerhedsseler i den, som loven ellers ikke kræver når bilen er indført i DK før 1969.

I løbet a sæsonen har jeg jo opdaget forskellige ting som skal repareres eller bare trænger til en opstramning.

 

 
Første weekend.

Det er blevet brugt lidt tid på at sætte garagen i stand til brug for arbejde i den kolde periode. Ud over arbejdet på selve garagen blev der udført lidt arbejde på bilen i form af at skabe et overblik over hvad der skal laves samt at skille de dele ad der umiddelbart kan tage skade under reparationerne..

Efter en nærmere undersøgelse fik jeg lavet en arbejdsseddel.. Seddelen viser hvad der bør laver og købes inden sæsonen starter igen. Listen kan ses nederst på siden. Den rettes til efterhånden som tingene bliver udført.

 

Anden weekend.

Her var planen så at køleren skulle laves og der skulle skiftes olie og filter. Begge dele blev nået. Alle slanger samt vandpumpen blev skiftet. Systemet blev fyldt med kølerrens og vand for at få tømt aflejringerud af de dele som ikke blev skiftet.. Såsom kølerkanalerne  i motorblokken.

Dette kølerrens bør dog ikke blive i køleren i længere tid så det var ret vigtigt at få gang i motoren inden arbejdet kunne afsluttes så kølerrensen kunne komme op i driftstemperatur, gøre sit arbejde, og derefter blive hældt af. Jeg tænkte jeg ville skifte olien først da den jo også skulle pumpes rundt.

Så selv efter en rygende strømfordeler, lidt rep med ståltråd og isolerbånd og adskillige omgange på starteren med starthjælp lykkedes det altså at få fordelt frostvæske og olie.. Jeg fik jo så også lige konstateret at køleren er tæt nu..

Næste etape bliver til jul hvor jeg har fri fra 20-12 til 4-1 Der skal jeg jo nok kigge lidt på den strømfordeler der nok er stået af i sidste weekend og så skal

Nu det jul igen, og nu det jul igen, og nu skal der arbejdes....

Så er strømfordeler og fjrdre ordnet. Der blev også tid til lidt bonus arbejde....

Derudover fik jeg også rydet op på instrumentbordet så wiren kan nå spjældet til varmen.....

Og meget vigtigt... Jeg fik sat pyntelister på den ene side.. De blev monteret med forrudelim, og det anbefales på det kraftigste at bruge engangshandsker næste gang... Det stads er næsten umuligt at få af fingrene igen..

Første arbejdsdag i det nye år!!... Der blev nu heller ikke lavet sååå meget..

Listerne blev næsten færdige. (Overskydende lim skal lige fjernes så er de der..) og så blev spejlet monteret..

Så ser det ud til det lykkedes.. Ud over det åbentlyst synlige blev jeg færdig med højre håndtag, bakspejlet og skumslukkeren blev skruet i.. Og så fik jeg sat min krængningsstabilisator i.....

 

Garagen før

..Med grav

fuld af affald

Og efter

 

Så er vi klar. Kromen er væk og lakken dækket.

Radiator og ventilator må af

Øv alt det rust...

Og der var så en ny pumpe

Woohooo.. Der er liv..

 

Strømmen trænger til en kærlig hånd..

Det ER kun Englændere der kan finde på at sætte de to bolte i nedefra og de to andre ovenfra..

Ny og gammel fjeder

Ny fjeder til venstre

 

 

 
  SAFETY FAST... SAFETY FAST... SAFETY FAST