Om modellen

Mesarød

Bygget over analogt styret Märklin AC anlæg i HO størrelse

På toppen af verden

Modellen er lagt op i 3 lag for ikke at have en model med "væg-til-væg" skinner. Der skal være plads til huse, veje, landskab og til at knægten kan leje mid bilerne på modellen.

Så er der øl til folket. BR 212 trækker fra MESARØD station med et sæt ølvogne. Den gamle by i MESARØD blev grundlagt på et bjerg plateu nær den store skov, som gennem sit savværk var byens økonomiske grundlag. Savværket er stadig en vigtig del af byens økonomi, som dog ikke er den eneste arbejdsplads længere. Stationen i den gamle bydel er udvidet til 3 spor samt en autoterminal til at læsse og losse biler og lastbiler.

Siden grundlæggelsen er MESARØD vokset fra at være et par huse omrking et trinbræt til en anstændig banegård, 4 velvoksne etageejendomme, en poltistation, en brandstation, en bank, diverse småerhverv og et FALCK hus omkring byens torv. Der er 200 borgere i MESARØD og indbyggertallet er voksende men pladsen på plateauet er ved at være trang.

MESARØD land

Mellemste niveau er dedikeret landskabsbygning. Bydelen er omkranset af et dobbeltspor på 3 sider og en bjergmur mod det øverste niveau.

Den nye bydel er egentligt en anden by, som kun bestod af et savværk, en lille station, et par gamle ubrugte endestationsspor med et lille pakhus samt en købmand langs hovedvejen mellem Byen og havnen. Et bryggeri ved de gamle endespor har givet dem nyt liv selvom pladsen er lidt trang for foden af bjerget.

Den skjulte bensgård

En skjult bensgård har til formål at simulerer at togene kører et andet sted hen i verden. Det er altså her man opbevarer togstammer til brug på benen.

Min skjulte banegård ligger i nederste af 3 plan. Den består af 3 parallelspor plus 2 parallelspor som er i serie med de 3 spor. Her er også en vendekreds og 4 vognparkeringsspor. "Men der er jo 3 plus 3 spor på billedet??" ja det er der da også. Det yderste til venstre på billedet, ender i en skydebro, så det fungerer udelukkende til at kunne udskifte lokomotiver.

Der er 6 signaler, men grundet designet (3+2 i serie) kan der kun holde 4 togstammer. Ellers kan rangerlokomotivet ikke komme om bagved og hente vognene. De længste spor tillader 4 x 27cm personvogne + lokomotiv. Men sådan en togstamme fylder også rigtig meget på banen. Da det hele jo er skjult er det vigtigste at få gennemprøvet skinnelegmet med så mange typer tog/vogne som muligt. Det her er det absolut mest irriterende sted at blive afsporet. Og uanset hvor meget man tester, vil det alligevel ske. Så det er ligeledes vigtigt at skaffe adgange til sporene vis et hul i bunden af bordet og på ydersiderne af modellen. Siden dette billede er taget har jeg lavet et hul i "V'et" så jeg kan komme til nedefra.

Rundtur

Tag med på en rundtur med denne korte video.

Caretaker Ahlfeldt

Ahlfeldt har set alle byens sider og kroge. Han ved hvor hvert et rør og hver en ledning er og fører til. Ahlfeldt er MESARØD's .. Ja hvad kalder man sådan en. Nogle vil sige han er byens pedel. Andre kalder ham caretaker. Officielt har han titel af Teknisk Direktør, men det bryder han sig ikke om. "Det får det til at lyde som om jeg sidder i hvid skjorte bag et skrivebord". Selv siger han bare; "Jeg er Ahlfeldt. Sådan en findes der kun én af." Ahlfeldt's kontor er i en efterhånden aldrende Mercer, som dog er i perfekt teknisk stand.